Kantin Sekolah Bukan Untuk Anak Kita Sorang!!!

Posted on

Tidakkah kalian rasa ini adalah hak kanak-kanak yang perlu diperjuangkan mengikut akta dan undang-undang tertentu? Atau mungkin kerana anak ini tidak ditampar cikgu maka haknya untuk membeli makanan di kantin ditidakkan oleh ibu bapa yang sedemikian?

Tolonglah, tolong biarkan anak-anak ini berdikari. Jika kalian tidak mahu anak kalian berdikari, benarkan kami ibu bapa lain melihat anak kami berdikari dari jauh tanpa perlu ditindas manusia yang bersaiz 30 kali ganda darinya. Tunggulah anak kami selesai membeli makanan dan barulah kalian menyorong anak kalian untuk membeli makanan di kantin dan makanlah sepuasnya. Jangan dirompak hak mereka secara terang-terang tanpa segan silu. Takkanlah mereka berani melawan makcik berbadan sasa seperti Malek Nor semata-mata mempertahankan hak beratur untuk membeli makanan. Beratur di kantin adalah asas kehidupan seorang murid di sekolah. Jangan diragut nilai murni yang diterapkan kerana anda seorang yang suka memotong barisan di tol. Cukuplah negara ini seperti hari ini, sekurang-kurangnya biarlah generasi hadapan bersikap lebih baik sejajar dengan TN50 yang dicanangkan kerajaan. Cukuplah kegagalan Wawasan 2020, jangan ditambah kegagalan merancang masa depan supaya negara ini menjadi lebih baik untuk generasi masa hadapan.

Hari ni, masa rehat Iris di sekolah kebangsaan aku tidak dapat bersama. Tetapi jika esok berlaku lagi, tidak lagi aku berdiam diri. Ya, anak aku juga punyai hak untuk menjadi manusia yang mengikut peraturan dan tatasusila peradaban manusia moden dalam sebuah negara yang membangun.

Terima kasih aku ucapkan jika kalian mampu memahami.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *