Kantin Sekolah Bukan Untuk Anak Kita Sorang!!!

Posted on

 

Foto Viral Oh Viral.

 

 

Saban tahun aku dengar isu mak ayah menimbulkan masalah di kantin waktu rehat terutamanya untuk murid tahun satu. Selalunya aku hanya perhatikan saja kawan-kawan yang merungut mengenai hal ni. Tahun ni, anak aku sendiri darjah satu. Aku berusaha dan mengelak dari melakukan perkara yang menjengkelkan ini. Pagi-pagi sebelum masuk ke kelas aku berpesan juga pada Iris supaya beratur ketika ingin membeli makanan, lepas bayar tunggu duit baki, jangan terus berpatah balik. Iris faham dan hanya menganggukkan kepala.

Hari pertama persekolahan memang sesuatu yang merunsingkan bagi ibu bapa murid tahun satu. Termasuk aku dan isteri. Ya, kali pertama anak perlu berdikari sendiri tanpa bantuan kami dalam menempuhi alam persekolahan. Kami mengambil keputusan untuk menunggu di warung sebelah sekolah sehingga masa rehat. Takut jika Iris tidak makan dan menahan lapar kerana tidak tahu membeli.

Tepat jam 9.00 pagi loceng Sekolah Agama berbunyi. Berpusu-pusu pelajar tahun 1 hingga 3 turun ke bawah untuk ke kantin dan membeli juadah untuk mengalas perut sebelum sesi pembelajaran seterusnya. Steady, pelajar-pelajar sekolah Iris beratur. Mungkin telah diingatkan oleh guru dalam kelas. Beratur dan memanjang ke belakang. Lebih kurang 20-30 ibu bapa berada di kawasan berhampiran kantin. Memerhati anak masing-masing. Ada yang membawa bekal, ada yang menguruskan anak, ada yang bergurau senda, bermacam keadaan.

Tiba-tiba, sedang murid-murid tahun satu beratur, datang seorang ibu menolak anak lelakinya ke depan dan memotong barisan murid lain. Aku perhati dari luar pagar, aku ingatkan mungkin kerana anaknya tertinggal barang ataupun tidak mendapat duit baki, rupanya dia membeli bagi pihak anaknya. Berulang pula kali kedua dengan ibu bapa yang lain, aku yang berada agak jauh dari pintu pagar kantin (sekolah agama, kantin kecil je) baru nak memulakan langkah untuk menegur tapi dah hilang pula dua ibu bapa yang tidak bertanggungjawab tadi dalam perut kantin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *