‘Persenyawaan In-Vitro Adalah Pilihan Terakhir’- Sayu Dengar Penjelasan Izzue Islam Berkenaan Anak

Posted on

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.
Keterangan Lanjut
#2 – Jangan Bersedih Dan Kecewa

Sudah tentu ada perasaan sedih, rendah diri, emosi dan mudah tersentuh apatah lagi jika ditanya ‘bila mahu ada anak?’ atau ‘belum punya anakkah?’ atau beberapa soalan lain seumpamanya. Walaupun sedih tapi berusahalah untuk memujuk hati agar reda dan positif.

Selain itu, jawablah setiap pertanyaan dengan baik, dan mohonlah agar mereka mendoakan kita dikurniakan rezeki zuriat. Walaupun susah, berusahalah untuk menunjukkan kita baik-baik sahaja dan tidak putus asa dengan rezeki Tuhan. Perkara terpenting adalah jangan merungut dengan rezeki yang belum tiba itu.

Orang sekeliling juga janganlah mengulang tanya soalan yang sama kerana hal berkenaan anak bukanlah dalam pengetahuan kita sebagai manusia yang serba lemah.
#3 – Berlapang Dada Dan Sabar

Tidak semestinya tanpa kehadiran anak kita tidak dapat hidup dengan bahagia. Bahagiakan hati dengan menerima dan bersama-sama dengan setiap orang di sekeliling kita, suami, ibubapa, adik beradik anak-anak saudara dan kawan-kawan.

Gunakan masa sebelum kehadiran anak ini dengan sebaikanya, menyertai persatuan, usrah, melakukan kerja kebajikan, bercuti, pergi ke kelas menjahit dan buat aktiviti yang disukai dan lain-lain.
#4 – Berusaha Dan Tidak Putus Asa

Teruskanlah usaha bersungguh-sungguh dan jangan berputus asa. Ambillah iktibar daripada kenalan yang pernah menghadapi pengalaman yang sama.

Ini kerana ada dalam kalangan kita, pasangan yang telah berkahwin selama 20 tahun dan barulah diberikan rezeki mendapat anak. Allah SWT jadikan setiap sesuatu dengan beribu hikmah.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *